Brev:
Fast føde og modning af tarmsystemet
16. marts 2017
Alder:
6 mdr.
Fast føde og modning af tarmsystemet
Kære Helen
Tak for dit sidste svar ang A, som ikke vil sove i egen seng. Det gav en hel del ro og vi arbejder med de ideer, som du gav os :-)
Jeg skriver denne gange om lillebror V, som bliver 6 mdr om en uge.
Han er blevet fuld ammet og vi har haft et fuldstændig ukompliceret ammeforløb. Han er en ordentlig basse, men trives fortsat fint med amning og elsker sin mælk.
Storebror gav omkring 5 mdr alderen meget tydelige tegn på at han var interesseret i mad. Han fik lov at få små smagsprøver, men begyndte først at få grød, mos og andet mad da han blev 6 mdr.
Min plan har derfor hele tiden været at vente til V blev 6 mdr. Han har dog ikke vist den samme interesse for mad og jeg kan ikke lade være med at tænke på om han er klar?
Inden for de sidste dage har jeg prøvet at lade ham sutte på lidt banan og i dag fik han en lille smagsprøve på avokado. Han så bestemt ud til at nyde dette og jeg tænker om han måske bare skal introduceres lidt til maden, inden interessen rigtig vækkes?
Den største grund til at jeg er lidt usikker på om han er klar, er at han fortsat har mange afføringer dagligt. Har dette en betydning for om hans tarmsystem er modent? Han har generelt altid haft flere afføringer dagligt, men fra 4 mdr alderen faldt der ro over det og han begyndte at have afføring 1-2 gange dagligt. De sidste par uger har vi været ramt af sygdom. Han havde diarre i forbindelse med rotavirus og efterfølgende fik han en hård forkølelse. Han har fortsat haft mange afføringer under sin forkølelse (op til 6 dagligt).
Jeg ved at maven godt kan blive påvirket ved virusinfektioner, men er det ok at starte fast føde i en periode hvor der er lidt uro i maven?
Skal vi i stedet vente til han er lidt ældre, helt ovre diverse infektioner og maven forhåbentlig er faldet til ro?
Er man helt sikker på at tarmsystemet er modent ved 6 mdr eller er det ikke noget jeg bør bekymre mig om?
Jeg ser frem til at høre fra dig :-)
Mange hilsner
Katrine