Fast føde og modning af tarmsystemet

16. marts 2017

Alder:
6 mdr.

Fast føde og modning af tarmsystemet

Kære Helen

Tak for dit sidste svar ang A, som ikke vil sove i egen seng. Det gav en hel del ro og vi arbejder med de ideer, som du gav os :-)

Jeg skriver denne gange om lillebror V, som bliver 6 mdr om en uge.
Han er blevet fuld ammet og vi har haft et fuldstændig ukompliceret ammeforløb. Han er en ordentlig basse, men trives fortsat fint med amning og elsker sin mælk.
Storebror gav omkring 5 mdr alderen meget tydelige tegn på at han var interesseret i mad. Han fik lov at få små smagsprøver, men begyndte først at få grød, mos og andet mad da han blev 6 mdr.

Min plan har derfor hele tiden været at vente til V blev 6 mdr. Han har dog ikke vist den samme interesse for mad og jeg kan ikke lade være med at tænke på om han er klar?

Inden for de sidste dage har jeg prøvet at lade ham sutte på lidt banan og i dag fik han en lille smagsprøve på avokado. Han så bestemt ud til at nyde dette og jeg tænker om han måske bare skal introduceres lidt til maden, inden interessen ...

Annonce

... rigtig vækkes?

Den største grund til at jeg er lidt usikker på om han er klar, er at han fortsat har mange afføringer dagligt. Har dette en betydning for om hans tarmsystem er modent? Han har generelt altid haft flere afføringer dagligt, men fra 4 mdr alderen faldt der ro over det og han begyndte at have afføring 1-2 gange dagligt. De sidste par uger har vi været ramt af sygdom. Han havde diarre i forbindelse med rotavirus og efterfølgende fik han en hård forkølelse. Han har fortsat haft mange afføringer under sin forkølelse (op til 6 dagligt).

Jeg ved at maven godt kan blive påvirket ved virusinfektioner, men er det ok at starte fast føde i en periode hvor der er lidt uro i maven?

Skal vi i stedet vente til han er lidt ældre, helt ovre diverse infektioner og maven forhåbentlig er faldet til ro?

Er man helt sikker på at tarmsystemet er modent ved 6 mdr eller er det ikke noget jeg bør bekymre mig om?

Jeg ser frem til at høre fra dig :-)

Mange hilsner
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far